Filmene er produceret af Made by Us og finansieret af Egmont Fonden

Når mor eller far dør

Hvert år mister omkring 2000 børn i Danmark sin mor eller far. Måske er du en af dem. Det er rigtig hårdt at miste en forældre, uanset om det skete pludseligt eller efter at din mor eller far havde været syg inden. Her kan du se Janice, Valdemar, Alberte og Mathias fortælle om at miste en forælder.

Når man mister en forælder til selvmord: Nogle børn oplever at deres mor eller far vælger at tage deres eget liv. Hvis du har prøvet at din mor eller far har begået selvmord, kan du herunder se Karoline og Marcus fortælle deres historie og få nogle gode råd. Klik på ‘+’ for at åbne kasserne.

Få hjælp til at tale om sorg i skolen

Kunne du godt tænke dig at få dette som et tema i skolen? Så vil du efter uge 10, 2016 kunne finde undervisningsmateriale på DR Skole, med de samme film som du ser ovenfor.

Når du har brug for at tale med nogen

Nogle gange har man brug for at tale om alle de tanker, der kan køre rundt i hovedet. Og nogen gange har man brug for tale med nogen, der ikke er ens familie, lærere eller venner. Måske har du ikke én, du føler, du kan gå til, der både vil lytte til og prøve at forstå, hvad du siger. Hvis det er sådan, du har det, så prøv enten at besøge Børn, Unge og Sorgs eller Børnetelefonens hjemmeside. Begge steder har et forum, hvor du kan skrive med andre børn, chat, brevkasser, og et telefonnummer du kan ringe til, hvis du har brug for en stemme i den anden ende.

Besøg Børn, Unge og Sorg

Besøg Børnetelefonen

Når mor eller far tager sit eget liv

Det er altid rigtig svært, at have en mor eller far der dør. Men det kan være ekstra svært, hvis ens mor eller far har begået selvmord.  Det kan være mange ekstra tanker og følelser. Både fordi man skal finde ud af, at sige farvel til den man har mistet, samtidig med at man skal acceptere, at den man har mistet valgte at tage sit liv. Nogle børn kan føle, at det er deres skyld. Men det er vigtigt at huske, at det aldrig er børns skyld, at nogen begår selvmord.

Der er ikke nogle følelser, der er forkerte, hvis du har oplevet din mor eller far begå selvmord. Nogle børn fortæller at de er kede af det og føler at det gør rigtig ondt indeni. For nogen fylder vreden meget, og andre børn fortæller at de føler sig følelsesløse og alene. Nogen børn tænker meget over, hvorfor deres mor eller far begik selvmord, og om det betød at deres mor eller far ikke elskede dem. Men at en mor eller far ikke vil livet mere, har aldrig noget at gøre med, hvor højt de har elsket deres børn.

Gode råd

Tal med andre: Det hjælper at tale med andre, når man mistet en man holder meget af. Og hvis den man har mistet begik selvmord, så kan det være rigtig godt at tale med andre, der er eller har været i samme situation.

Du må gerne holde fri fra sorgen: Det kan hjælpe at ‘holde fri’ fra at være ked af det. I filmen med Karoline kan du se hende fortælle, hvordan hendes veninder har hjulpet hende. Det kan være svært at rumme alle følelser hele tiden, så der er ingen grund til at du skal have dårlig samvittighed, når du har det sjovt eller hygger dig sammen med din familie eller venner.

Være åben: Selvom det kan være rigtig svært, at fortælle andre at ens mor eller far begik selvmord. Så oplever mange børn og unge, at det hjælper at være åben omkring det. I filmen med Marcus kan du hører ham fortælle, hvor alene han følte sig, fordi dem omkring ham ikke vidste, hvordan de skulle tale om det der var sket. Hvis du mærker det samme, så prøv at fortælle, hvordan du har det og hvad du har brug for. Du kan også fortælle din lærer, at der er materiale at hente på DR Skole, hvis du godt kunne tænke dig, at din klasse tog emnet op.

Det er okay at være vred: Hvis du føler dig vred over, at den du har mistet tog sit eget liv, så er det helt okay. Der er mange andre børn og unge som dig, der føler sig rigtig vrede, når de oplever at den de holder af begår selvmord. Det er hverken forkert eller unormalt.

Det er godt at mindes: Når du føler dig klar, kan det hjælpe at mindes den du har mistet. Du kan fx lave en væg med billeder fra glade og sjove minder, skrive dagbog (du kan bruge Din historie her på siden), lave ting I tidligere lavede sammen. Hvis du har brug for gode ideer, så snak med din familie og dine venner. Det kan være de har gode ideer til noget I kan lave sammen, for at mindes den du og I har mistet.

Karoline

Se Karoline fortælle om at miste sin far til selvmord, efter han havde været syg længe.

 

Marcus

Se Marcus fortælle om at miste sin far til selvmord

 

Hvad er sorg?

Sorg er en helt naturlig ting, og er en del af den reaktion du oplever, når du mister noget eller nogen du holder meget af. Det behøver ikke kun have noget med døden at gøre. Man kan derfor godt sørge over en god ven der flytter langt væk eller at et kæledyr dør, såvel som man oplever sorg hvis ens mor eller far bliver syg eller dør. Sorgen påvirker både vores krop, tanker og følelser.

Sorg i kroppen (fysiske raktioner)

Det kan være du oplever ændring i appetit eller søvn. Måske har du mindre energi end du plejer, og græder mere. Det kan også være du har svært ved at slappe af, måske har du svært ved at koncentrere dig i skolen. Det kan også være at tankerne flyver rundt i hovedet og du bekymrer dig meget. Selvom det kan føles voldsomt, og du måske er bange for, at være anderledes i den måde du har det på, så husk at det er helt normalt, og at det ofte kan hjælpe at tale med en du stoler på og føler dig tryg ved.

Sorg i tankerne (psykiske reaktioner)

Man har ofte rigtig mange tanker når man har mistet en man holder af. Mange tænker på de gode minder, men man kan også begynde at tænke meget over hvad døden er for noget, og hvordan livet vil være fremad uden den person. Måske du kan genkende det? Det kan også være du tænker nogle helt andre tanker, og det er helt okay.

Sorg i følelserne (stærke følelser)

Ligesom man mærker det i tankerne og i kroppen når man sørger, så oplever man også en række følelser. Det kan være du er rigtig ked af det eller vred? Det kan også være at du lettet, hvis din far eller mor har være rigtig syg virkelig længe, og at du måske føler skyld eller dårlig samvittighed over at have det sådan? At have mange følelser er helt normalt, og har du lyst til at læse eller høre mere om de forskellige følelser man kan have, så klik her.

At komme over sorgen

At komme videre efter at have mistet en mor eller far, er ikke det samme som at glemme dem. Den sunde sorg er finde ud af, at du stadig skal leve videre, samtidig med at du husker på den, du har mistet. 

Mange oplever sorgen som en bølge der kommer og går, og for andre kan der gå noget tid inden man rigtig oplever sorgen, hvor man istedet kan føle sig følelsesløs eller endnu ikke kan forstå, hvad det er der sket. Det kan især afhænge af, hvordan du har mistet den du holder meget af. Men mest af alt skal man huske på, at sorg er en ting der er forskellig fra person til person. Og at der ikke er en rigtig eller forkert måde at sørge på.

Efter der er gået noget tid, vil du opleve, at sorgen ikke fylder hele tiden mere. Den forsvinder ikke altid af sig selv. Som tiden går kan du opleve at særlige ting, som et sted, et billede, en sang eller andet pludselig minder dig om den, du har mistet. Det kan være en rigtig stærk følelse, og det kan føles som om, at nu vælter det hele ind over dig igen. Andre dage vil du opleve at sorgen ikke fylder så meget, og ikke er i dine tanker hele tiden. Det bedste du kan gøre, er at bruge tid sammen med nogen du rigtig godt kan lide, og få gode oplevelser sammen med dem. Det er helt naturligt, og en god ting. Det betyder ikke at du forråder den du har mistet, eller at minderne om den du har mistet forsvinder.

Hvordan kan du hjælpe dig selv, når du sørger?

Sov godt

Selvom det kan være rigtig svært, så er det vigtigt at sove godt. Søvn hjælper både dine tanker og din krop, og sorg kan godt ødelægge en god søvnrytme. Har du svært ved at falde i søvn, så kan du prøve at lave hyggelige ritualer inden og når du skal i seng. Måske vil det hjælpe at lytte til lydbøger indtil du falder i søvn? Måske vil det hjælpe at fokusere på din vejrtrækning? Eller måske kan du finde på andre gode ideer sammen med din familie?

Spis sundt

Måske har du ingen appetit og springer måltider over? Eller måske spiser du for meget? Måske spiser du rigtig meget junk og ikke så meget af de sunde ting. Det kan være rigtig svært, at tænke over mad når det føles som om ens verden vælter. Men at spise sundt hjælper både din krop og særligt din hjerne med at have det bedre.

Motion

Motion kan hjælpe på humøret, så selvom det kan være rigtig svært at komme igang, når sorgen fylder rigtig meget, så kan det hjælpe bare at gå en tur. Ofte vil det hjælpe at have nogen at motionere med. Måske du kunne spørge en søskende eller en god ven?

Pin It on Pinterest